Sommigen noemen het Omnipresent. Anderen noemen het omni-channel marketing. Welke benaming ook je voorkeur heeft, wat het echt betekent, is jouw klanten ontmoeten op hun voorwaarden, waar ze ook zijn – of dat nu tijdens het winkelen is in de fysieke wereld of zich suf klikken en swipen door het digitale- en sociale universum.

Omnipresence klinkt op het eerste gezicht misschien onmogelijk. Het vereist immers dat een bedrijf heel anders en breder denkt dan ooit tevoren – in termen van media, marketing, best practices uit de branche, tijdbeheer, mensen en vele andere belangrijke verkoopgebieden.

Hoe werkt het? Hoe kan jouw bedrijf omnipresence zijn? Het kan misschien helpen om eerst te begrijpen wat omnipresence niet betekent door de valkuilen te onderzoeken waarin veel merken en retailers terechtkomen bij het ontwikkelen van een omnipresence strategie.

Omnipresence gaat NIET alleen over het toevoegen van meer media- en marketingkanalen

Dit is de grote fout die bedrijven maken bij het ontwikkelen van een omnipresence verkoopstrategie. Ze denken uitsluitend in termen van volume en dekking. Toegevende, er valt iets te zeggen voor het uitwerpen van een groot net, maar bij omnipresence gaat het niet alleen om het verzadigen van de markt.

Onophoudelijk e-mails versturen, een eindeloze stroom aan blogs plaatsen, sociale media community betrekken en meer handige winkelervaringen creëren, vormen op zichzelf geen solide omnipresence strategie.

Dit komt omdat omnipresence niet gaat over meer, meer, meer. Het gaat erom de tijd te nemen en de moeite te nemen om jouw klanten te laten zien dat jouw bedrijf toegewijd is aan het opbouwen van een persoonlijke, zinvolle, eerlijke en wederzijds waardevolle relatie. Het gaat erom mensen altijd te laten zien dat je weet dat ze een druk leven hebben en dat er nog tal van andere opties zijn – en jij bent het enige bedrijf dat op hun voorwaarden met hen omgaat.

Omnipresence vereist meer dan het promoten van jouw bedrijf via meerdere kanalen. Het vereist een consistente boodschap, een waardevol en een interactieve betrokkenheid overal en elke keer dat jouw publiek jouw merk en producten ervaart – van het eerste contact tot de uiteindelijke verkoop tot loyale klant.

Een voorbeeld van hoe een Omnipresence plan zou kunnen werken voor een hoogwaardig merk

Hoewel elk bedrijf kan profiteren van de marketingkracht van een sterk omnipresence programma, behoren degenen die hoogwaardige producten verkopen, zoals smartphones en tablets, huishoudelijke apparaten, internet en kabeldiensten, tot de industrieën die de grootste voordelen kunnen realiseren. Deze producten zijn vaak duurder in aanschaf en hebben doorgaans een langere verkooplevenscyclus dan producten met een korte levensduur en een snelle omloop, zoals voedingsmiddelen, toiletartikelen of wasmiddelen. Laten we deze hoogwaardige producten categorie dus als ons voorbeeld nemen. Hoe kunnen deze bedrijven het concept van omnipresence toepassen om klanten voor zich te winnen? Laten we eens kijken.

Een klant, een jongedame is op zoek naar een nieuwe smartphone. Ze bezoekt de website van haar favoriete provider en snuffelt wat rond. Ze klikt door haar vele opties, maar lijkt geen haast te hebben om een ​​besluit te nemen. Haar winkelmand blijft leeg.

Voordat ze de site verlaat, wordt ze echter door het merk benaderd met een aanbod om online updates te ontvangen. Het is een gemakkelijke, snelle manier om nieuwe producten en diensten te leren kennen, wat zeker in overeenstemming is met haar huidige behoeften, dus meldt ze zich aan.

Een dag later ontvangt ze een persoonlijke e-mail waarin ze haar verwelkomen bij de familie en 15% korting biedt op haar eerste volgende aankoop, inclusief die geweldige nieuwe mobiele telefoon waar ze de dag ervoor naar keek. Ze is geïnteresseerd, maar op dit moment druk aan het werk en onderneemt geen onmiddellijke actie.

Later die avond, terwijl onze klant incheckt bij haar favoriete sociale media kanalen, ontvangt ze nogmaals een vriendelijke herinnering over de korting die op haar wacht en worden enkele opwindende functies van haar potentiële nieuwe telefoon benadrukt. Ze is nog steeds geïnteresseerd en klikt terug naar de website van het bedrijf.

Met de kortingscode die gelijk paraat staat, doet ze eindelijk de aankoop. Haar omnipresence ervaring is echter nog lang niet voorbij. In plaats van de telefoon te laten bezorgen, kiest ze voor ophalen in de winkel. Misschien heeft ze nog een paar vragen?

De volgende ochtend gaat onze klant naar haar dichtstbijzijnde winkel waar ze wordt begroet door een verkoper die haar telefoon klaar heeft staan, al haar vragen beantwoordt, de geweldige functies van de telefoon laat zien met behulp van een boeiend digitaal display in de winkel, en haar zelfs helpt bij het overzetten van haar persoonlijke gegevens.

Bij het inloggen op haar e-mail (uiteraard met haar nieuwe telefoon), wordt onze klant gefeliciteerd met haar recente aankoop en uitgenodigd om deel te nemen aan het beloningsprogramma van het bedrijf – een manier voor haar om nog meer kortingen te verkrijgen en haar vrienden en familie te helpen bij het maken van hun nieuwe telefoon aankoopbeslissingen.

Dit is omnipresence marketing! Nu heeft ons bedrijf een tevreden en loyale klant, plus de kans om een ​​heel nieuw publiek van potentiële gebruikers te converteren. Dit is wat mogelijk is als je overal tegelijkertijd aanwezig bent waar je klanten winkelen en socializen. Het is misschien niet dat eerste contact dat hen overtuigt, maar als je ze echt leert kennen en het merk wordt waarmee ze zich identificeren en vertrouwen, zal de bron nooit opdrogen. En dat is iets wat alleen omnipresence kan bereiken.

Omnipresence marketing kan in de winkel beginnen

Laten we ons bovenstaande voorbeeld nemen. Stel dat onze klant haar winkelreis begon in een fysieke winkel in plaats van online? Dankzij nieuwe digitale technologieën kan haar omnipresence ervaring overal beginnen, ook op een fysieke winkellocatie.

De opkomst van Retail 4.0 is een marketinggame-changer voor merken die afhankelijk zijn van persoonlijke verkoop. Het neemt de best practices die zijn ontwikkeld in het e-commerce-universum en past deze toe op de fysieke winkelervaring. Het resultaat is een vloedgolf van omnipresence marketingpotentieel.

Brett Beveridge, oprichter en president van The Retail Optimization Companies (T-ROC), een toonaangevende leverancier van Retail beheer, die enkele van ‘s werelds topmerken en retailers bedient, zegt het zo: “We zien een hele nieuwe generatie retailmarketing technologieën die het winkeltraject in de winkel herdefiniëren. Mobiele tools maken betrokkenheid op het verkooppunt mogelijk die klantgegevens kan vastleggen, producten als nooit tevoren kan laten zien en de kennis en service van verkooppersoneel kan verbeteren. Fysieke winkels zijn altijd essentieel geweest voor topmerken en retailers, nu zijn ze een cruciaal onderdeel van het bouwen van een effectief omnipresence marketingprogramma.

Overal tegelijkertijd zijn maakt gebruik van alle voordelen die je kunt krijgen. Bedrijven zoals T-ROC brengen omnipresence strategieën naar fysieke retailers door technologieën te integreren waarmee ze het verkoopgesprek kunnen uitbreiden tot ver buiten de eerste winkelbezoeken.

  • Leg in slechts enkele minuten waardevolle klantgegevens vast
  • Stuur geautomatiseerde e-mails met gepersonaliseerde aanbiedingen
  • Neem contact op om gratis demo’s of verkoopgesprekken aan huis aan te bieden
  • Nodig klanten uit om speciale evenementen en verkoop bij te wonen
  • Stuur mensen herinneringen via sociale mediakanalen

Denk Omnipresence en word een marktleider

Wanneer jouw merk overal gaat waar jouw klanten gaan, gebeurt er iets bijzonders.

Mensen denken eerst aan jou – je wordt top-of-mind wanneer het tijd is om een aankoopbeslissing te nemen. Dat betekent directe bezoeken aan jouw winkels en/of jouw website.

Jij wordt de autoriteit – Mensen vertrouwen de merken die ze regelmatig ervaren.

Je valt op – Een geweldig omnipresence programma onderscheidt jouw bedrijf effectief van jouw concurrentie.

Je verhoogt het aantal conversies – Marketing die aansluit bij de levensstijl en behoeften van jouw klanten genereert verkopen, herhaalaankopen en langdurige loyaliteit.

Slotsom

De wereld van vandaag is meer verbonden dan ooit tevoren. Elke dag ontvangen mensen meer nieuws en berichten dan ze mogelijk kunnen verwerken. Dus hoe ga je opvallen? Je hebt een marketing plan nodig dat overal naartoe gaat en de juiste dingen zegt. Dat is het geheim van een effectieve omnipresence marketingstrategie.

Als je dit artikel leuk vind en meer wilt weten over omnipresence marketing en andere marketinginnovaties die de detailhandel vooruit helpen, praat dan met de vertegenwoordigers van Giant Marketing.

Klik hier om geheel vrijblijvend een afspraak te maken of bekijk onze pagina over Omnipresence Marketing